Ahad, 18 Oktober 2009

Sistem Pengangkutan: Kajian Kes Di Kampung Laboi




PENDAHULUAN.

Sistem pengangkutan merupakan salah satu cabang keperluan asas dalam memajukan sesebuah lokasi, komuniti atau masyarakat ke arah yang lebih baik. Maka itu, wajarlah jaringan pengangkutan yang baik, boleh digunakan sesuai dengan keperluan dan keadaan setempat diwujudkan. Penulis melihat bahawa sistem atau jaringan pengangkutan yang baik merupakan salah satu agen yang penting yang secara langsung mempengaruhi keseluruhan analisis kemajuan sesebuah lokasi atau tempat, dalam hal ini Kampung Laboi.

Sistem Pengangkutan Di Kampung Laboi.

Ketiadaan jalan raya yang baik merupakan salah satu masalah asas kepada penduduk Kampung Laboi. Selama lebih setengah abad, penduduknya menggunakan laluan yang kurang sempurna, datuk-nenek yang meneroka kampong ini, telah melalui jalan raya ini, keadaannya tidak jauh berbeza. Generasi silih berganti, namun keadaan jalan raya masih lagi menyedihkan. Walau bagaimanapun, penulis masih berasa bersyukur, kerana di Sabah-Negeri di bawah bayu ini, ada beratus malah beribu kampung lagi yang mengalami masalah seperti ini, malahan lebih teruk lagi daripada keadaan jalan raya di Kampung Laboi (contohnya Kampung Saralom, Keningau, Kampung Salinatan, dan lain-lain).
Pada masa dahulu, (sekitar tahun 1950 hingga 198n-an), penduduk membina denai/lorong pejalan kaki sebagai jalan untuk berhubung dengan kawasan sekitar. Hasil tani diangkat oleh penduduk untuk dipasarkan. Pada masa tersebut, penduduk bergotong-royong untuk membina dan menyelenggara jalan di kampong ini.
   Walau bagaimanapun, sesuai dengan peredaran zaman, jalan raya di Kampung Laboi telah dibina oleh pihak estet (Tunah Valley Estate) untuk memudahkan penduduk mengeluarkan hasil tani selain sebagai keperluan asas. Jalan raya ini dikongsi bersama oleh pihak estet dan penduduk kampung dalam kegiatan/aktiviti seharian mereka. Murid-murid sekolah tidak lagi perlu berasa takut untuk berjalan ke sekolah (sekitar tahun 1960-an, murid-murid sekolah yang tinggal di kampung ini mula berjalan kaki menggunakan denai/lorong seawal jam 4.00pagi supaya mereka sempat menaiki kereta api atau trak tentera untuk ke sekolah. Pada masa ini, keadaan denai masih dikelilingi oleh hutan tebal dan murid-murid terdedah kepada perkara-perkara yang berbahaya).
Walau bagaimanapun, berbeza dengan keadaan jalan raya di kampung-kampung sekitar, jalan raya di Kampung Laboi masih lagi berada dalam keadaan yang kurang sempurna. Sehingga kini, penduduk kampung masih lagi bergotong-royong untuk menyelenggara jalan kampung ini.
Walaupun kemajuan kurang berminat untuk singgah di Kampung Laboi, pihak kerajaan telah meluluskan projek pembaikan jalan raya iaitu pada tahun 2007 iaitu menaik taraf jalan kampung kepada jalan gravel sejauh 1.5KM (separuh daripada jarak/simpang masuk ke kampung daripada Trans Borneo Highway). Pembaikan jalan raya di kampung ini telah sedikit sebanyak membantu penduduk kampung dalam urusan seharian mereka,

PENUTUP.
Penduduk berharap agar akan ada lagi projek pembaikan atau naik taraf jalan raya disalurkan ke Kampung Laboi pada masa akan datang. Sesungguhnya, sistem/jaringan jalan raya yang baik mampu membantu pertumbuhan/kemajuan sesebuah kawasan kampung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan