Rabu, 19 Mei 2010

"tiba-tiba,ada sudah paip besaa(r) di dapan rumahku"

suatu hari sewaktu aku berjalan melihat pemandangan di kawasan kampung, seorang lelaki, tua memakai pakaian penuh marhaen sedang bercerita dengan Orang Tua. Aku sambil menyapa hormat melintas, perlahan-lahan sambil cuba mendengar inti perbualan mereka. Sambil dengan tiba-tiba lelaki itu menoleh kepadaku, dia meninggikan suara seolah-olah mahu supaya aku turut mendengar luahannya.

Aku lalu menitip senyum, buat keduanya; lelaki itu lmenoleh semula kepada Orang Tua lantas berkata, "anak siapa tu,aku nda pernah nampak, pi beli minuman ka tu ketua?,".

Aku lantas tertawa lalu terfikir, wah..."hebat". Lalu aku menoleh tersenyum.
"atu ya, kuli(h)at ada suda paip besaa(besar) di dapan umah (rumah)", si lelaki berkata lagi.

Lalu aku berfikir sejenak, dan bertanya kepadanya.
"Paip gas pakcik?"
"Auu(betul), besaa(besar)tu wang(Awang), kuliat(aku melihat) kan ditanam, tapi kontrakta (kontraktor) tu bilang hanya kan diampai. Ma'aa (marah) ku wang (Awang), manutup (menutup) pemandangan tu, di dapan umah bah".
"eh, bagus tu pakcik, harganya sebatang ja 38 ribu.buatan luar negara tu, nanti senang pakcik dapat gas, kasi lubang saja tu paip kan".
Lalu pakcik terdiam. Marah.

Aku senyum lalu melangkah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan