Khamis, 11 Februari 2010

berbudi kepada alam, damai hidup sejahtera minda

saat aku menyiram bunga pagi ini di taman mini,
aku terfirir bahawa alangkah indah budi bahasa yang ada di dalam bahasa itu sendiri.
kadang kala sukar juga untuk menilai kekuasaan bahasa yang digunakan oleh sesetengah insan.
kadang kala aku dapat melihat rakan-rakan tinggi nilai peribadi kesan penggunaan ayat-ayat dalam berbahasa.
selalau aku tersilap dalam berbahasa, silap menggunakan bahasa pada insan yang aku temui.
kepada rakan-rakan, aku selalu menyanjung tinggi makna kesetiakawan dalam lingkungan persahabatan melalui penggunaan bahasa yang tertinggi.

sesuai dengan keadaan dan makna ayat-ayat, aku belajar untuk menjadi insan yang tahu menghargai.
semoga nilai yang ada(kalau ada) dalam diri ini mampu diserlah sesuai dengan kualiti bahasa yang dituturkan.

bapa ku pernah memberitahu bahawa;

"kalau-lah sukar menabur budi,
cukup-lah sekadar membalas budi,
kalau-lah sukar membalas budi,
cukup-lah sekadar mengenang budi"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan