Rabu, 27 Januari 2010

pagi ini ceria,aku teringat kampungku indah

Pagi ini ceria sekali, saat bayu utara membelai manis dada hatiku. Tiba-tiba aku teringat akan suasana kampung yang jauh dari pandangan.
Aku teringat sewaktu dahulu, saat-saat seperti ini aku lebih suka menghabiskan waktu  bermain dengan buku. Begitu indah kenangan, tanpa perlu aku memikirkan untuk menjadi dewasa memikul tanggungjawab hidup.
Alangkah gembiranya berada di kampung, nan indah terperosok arus pembangunan, tanpa kebisingan modenisasi.
rindu aku dengan suara-suara alam, tinggal dan hidup di pinggir hutan tiada yang menganggu dan jauh daripada prasangka negatif manusiawi.
kadang kala aku melihat bahawa keadaan di tanah (itu) tidak pun berubah, sudah begitu lama aku hidup menumpang di atas tanah paya tebus; tapi semua masih seperti dahulu.
 kehijauan, ketenangan serta harmoni masih melindungi kampung itu.

aku berfikir bahawa, kini...sesudah semuanya berlaku, biarlah kampung laboi terus tersembunyi daripada modenisasi, biarlah semuanya seperti sedia kala, seperti 61 tahun yang lalu, biarlah kenangan akan damai itu terus mekar di buai bayu membelai dada kampung laboi.
kadang kala, ketenangan itu lebih bermakna daripada modenisasi.

biarkanlah pemimpin terus terlepas pandang melihat kampung itu, kerana sampai saat ini semua itu tidak bermakna lagi.

1 ulasan: